top of page

איך לדבר על אוכל טבעוני?

אנחנו רוצים לשכנע אנשים לנסות אוכל טבעוני - אבל אילו מילים וביטויים יעודדו אותם לעשות זאת, ובאילו מילים לא כדאי להשתמש? קראנו כמה מחקרים והכנו לכם מדריך קצר ושימושי, לפעילות השטח הקרובה או לארוחה המשפחתית הבאה. ​

1. לא לקרוא לו "אוכל טבעוני"!

בשנים האחרונות טבעונות אמנם נחשבת למותג, אבל רק לנישה ספציפית. רוב הציבור עדיין לא רוצה להיות טבעוני, ונוטה לחשוב ש"אוכל טבעוני" מיועד אך ורק לטבעונים. למשל, מחקר גילה שאנשים מזמינים במסעדות יותר מפי שתיים מנות צמחוניות וטבעוניות, כשהן מוצגות בתפריט הכללי ולא ב"תפריט הצמחוני". מומחים ממליצים לחברות לא לייצר מוצרים עם סימון של "צמחוני" או "טבעוני", ולא לשים אותם בחלק נפרד של הסופרמרקט או של התפריט. המונח שמשתמשים בו כיום בארה"ב הוא "פלנט-בייסד". בישראל עדיין לא נמצא מונח מקביל, אבל אפשר פשוט להשתמש ב"מהצומח". חברת "אימפוסיבול פודס" שמייצרת תחליפים שתוכננו לחקות במדויק את הטעם והמרקם של בשר, החליטה למכור את הבורגרים שלה תחת התיאור "עשויים מצמחים לאנשים שאוהבים בשר". המילה "טבעוני או "צמחוני" אפילו לא מופיעה בפרסומים שלהם. אפשר גם לתאר בעל פה את המרכיבים של המנה- למשל, "בורגר מפטריות".

2. לא להתקמצן על התיאורים!

חוקרים אחרים בדקו מה קורה כשמוכרים את אותן מנות באותה הקפיטריה, תחת שני תפריטים שונים, כשהאחד מכנה את המנות בשמן הרגיל והשני מפרט עליהן קצת יותר: לדוגמא, בתפריט הרגיל מנה אחת נקראה "שעועית אדומה עם אורז" ובתפריט המפורט "שעועית אדומה עם אורז בסגנון קאג'ון מסורתי". התוצאות הראו שהמנות שקיבלו שמות תיאוריים, מכרו 27% יותר מאותן מנות בשמות רגילים! לא רק זה, אלא שלקוחות שאכלו את המנות המפורטות דירגו אותן כבעלות איכות גבוהה יותר, וגם דירגו באיכות גבוהה יותר את הקפיטריה בהן אכלו אותה, מאשר לקוחות שאכלו את אותן מנות עם השם הרגיל. כשאנחנו מציעים לאנשים מאכל טבעוני טעים שהכנו, כמו עוגת שוקולד, עדיף שנקרא לה למשל "עוגת שוקולד-יומולדת", או "עוגת שוקולד מצופה"; כשאנחנו מציעים לחובב בשר ללכת ולנסות את הקבב של נייצ'ר בויז, עדיף שנקרא לו בשמו המלא: "קבב ים תיכוני", וכדומה .

3. זה לא "בריא" - אלא "מפנק" או "גורם לי להרגיש טוב"!

מצד אחד, הרבה אנשים טוענים שחששות בריאותיים גורמים להם להמשיך לאכול בשר, וחשוב ליידע אותם ביתרונות של תזונה מהצומח. מצד שני, הרבה אנשים לא אוהבים מאכלים שנחשבים "בריאים", והם גם תופסים אותם כפחות ממלאים. במחקר שנערך בקפיטריה בארה"ב הגישו את אותם מאכלים שמבוססים על ירקות, כל פעם תחת שם אחר. כשניתן למנה שם "מפנק" (למשל, "שעועית ירוקה מתוקה-רותחת עם בצלי שאלוט קריספיים") הזמינו אותה 35% יותר לקוחות מאשר כשלאותה מנה בדיוק ניתן שם "בריא" (למשל, "שעועית ירוקה בריאה ומחזקת-אנרגיה עם בצלי שאלוט").

בארצות הברית יש ארגונים שמנסים לקדם אכילה בריאה על-ידי שימוש בביטויים כמו "לאכול יותר ירקות", ללא אזכור של "בריאות". חברות אמריקאיות של מזונות דמויי-בשר כגון "Beyond Meat", שמשקיעות ומתמצאת במחקרים וסקרי שוק, החליטו לשווק את המוצרים שלהם, ואת הבחירה להשתמש בחלבון-מבוסס-צומח, בשילוב ביטויים כגון "להיות בכושר", "להרגיש טוב" ו"להיות מלא שמחת חיים". לא תמיד קל לנו לדעת עם האדם שאנחנו מדברים איתו הוא "חובב בריאות" או לא, אבל אם אנחנו לא בטוחים, נראה שכדאי לנסות להשתמש במילים אחרות, למשל: "תבשיל לוהט של ירקות וחומוס על אורז, שאפשר לקנות פה לצהריים במסעדה פה ממול, היה לי גם טעים, וגם גרם לי להרגיש טוב וקליל יותר במהלך היום. הוא לגמרי ממלא, אבל לא 'פוצץ' אותי".

4. לפעמים מומלץ שגברים ימליצו ל"גברים"

בגדול, היינו שמחים אם אנשים היו פתוחים לשינוי הרגלים ללא הטיות מגדריות כאלה ואחרות, אבל בינתיים צריך להתמודד עם המציאות: מחקרים שונים מראים כי גברים צמחונים נתפסים כ"פחות גבריים" מגברים שאוכלים בשר, מה שעלול- גם אם באופן לא מודע- להרתיע לא מעט גברים אוכלי-בשר מלשנות את ההרגלים שלהם בתחום. לאחרונה, חברות של מזון טבעוני החלו להשתמש בפרסומים שלהן בדמויות "גבריות" מוכרות, כגון המפיק המוזיקלי די.ג'יי חאלד. כשאנחנו מציגים או מספרים על אוכל טבעוני באירועי הסברה, כדאי - עד כמה שניתן - להגיע בהרכבים מגוונים מבחינה מגדרית, כדי להגדיל את האפשרות ש"גברים" יוכלו לקבל המלצות על אוכל טבעוני מגברים אחרים. כזכור, הרבה פעמים אנחנו עצמנו מהווים חלק גדול מהמסר.

5. להדגיש כמה אוכל טבעוני הוא נגיש, זול - וטעים גם לאוכלי-בשר!

רוב האנשים נמנעים מטבעונות מפני שהם חושבים שהוא לא טעים, לא נגיש ויקר, ושלנו הטבעונים כנראה לא מספיק חשוב להנות מאוכל. כשאנחנו מייעצים לאנשים ללכת ולנסות מאכל טבעוני מסוים במסעדה או בסופר, כדאי להשתמש בשבחים שהמאכל או המסעדה הזו קיבלו גם מאוכלי-בשר, כגון חברים וקרובי משפחה שלכם, או מבקרים ועיתונאי אוכל. כדאי גם לציין כמה המאכל עולה. לדוגמא: "טעמת את החזה עוף בגריל מהצומח של 'טבעול'? כל המשפחה שלי אוהבת אותו, כולל ההורים שלי שאוכלים בשר, ואפשר למצוא את זה בכל סופר וזה עולה 29 שקל- בדיוק כמו חזה עוף של 'עוף טוב'!".

6. להראות כמה מאכלים טבעוניים הם פופולריים.

כידוע, "רוב האנשים עושים את מה שהם יודעים שרוב האנשים עושים". גם אם אחוז הטבעונים עדיין קטן יחסית, האוכל הטבעוני עצמו בהחלט נמצא במגמת התפשטות רחבה הרבה יותר: כך למשל, בבריטניה דווח כי מעל למחצית מהשפים הכניסו מנות טבעוניות לתפריט בשנה האחרונה, ובאירלנד פורסם כי בשנה אחת הדרישה למנות טבעוניות עלתה ב987%!! גם עצם העובדה שחברות-ענק כמו זוגלובק או בן אנד ג'ריס התחילו לשווק ליין של מוצרים טבעוניים, מדברת בעד העצמה. כמה וכמה כלי תקשורת אף הגדירו את הטבעונות כ"טרנד האוכל החם של השנה". לחלקנו נדמה שהמילה "טרנד" מרמזת על אופנה חולפת, ולא על מגמה מוסרית. אבל רוב האנשים צריכים לטעום מגוון רחב של אוכל טבעוני כדי לנטרל את ההגנות שלהם מפני טבעונות, ועבור רבים מהם - ההבנה כי הוא פופולרי יכולה לשמש צעד ראשון בדרך לשם. ייתכן שאם נציע "לטעום מהטרנד הכי חזק בעולם המסעדות ב2017", נוכל להגיע לקיבותיהם -ובהמשך גם לליבם - של הרבה יותר אנשים.


bottom of page