top of page

עלוני הסברה: עד כמה ואיך הם עוזרים לבעלי החיים?

חלוקת עלוני הסברה מאפשרת להעביר מסר חשוב להרבה אנשים בזמן קצר. ארגונים בדקו עד כמה השיטה גם מעודדת מעבר לטבעונות, ובינתיים התוצאות לא-אחידות. ומה בכל אופן ניתן לעשות כדי להגביר את הסיכוי שיקראו את העלון מלכתחילה?

חלוקת עלוני הסברה היא שיטה פופולרית שארגונים ופעילים לזכויות בעלי חיים משתמשים בה כדי ליידע אנשים על המתרחש בתעשיות המזון מהחי ("למה לעבור לטבעונות") ולספק מידע על תזונה טבעונית ("איך לעבור לטבעונות"). על אף הפופולריות שלה, עדיין קשה להעריך באופן מדויק את מידת האפקטיביות המדויקת של שיטה זו, כלומר: עד כמה אנשים נוטים לעבור לטבעונות או להפחית צריכה של מוצרים מהחי בעקבות קריאתם. מחקרים שניסו לבדוק את השפעתם התזונתית של עלוני הסברה טבעוניים הניבו תוצאות שונות. חשוב לציין שהמחקרים בדקו אנשים שקיבלו וקראו עלון, ולאו דווקא השתתפו בשיחת הסברה.

ממצאיו של מחקר אחד שנערך על ידי הארגון The Humane League בקולג'ים בארצות הברית בשנת 2012 הניב ממצאים מעודדים מאוד: כ-1 מתוך 50 משתתפים שקיבלו עלון העידו שעברו לצמחונות, טבעונות או הפחיתו משמעותית את צריכת הבשר שלהם. בנוסף, מתוך ממצאי המחקר ניתן היה להסיק שעל כל 100 עלונים שחולקו, ניצלו חייהם של כ-50 בעלי חיים, או במילים אחרות, מדובר על בעל חיים אחד שניצל לכל 2 עלונים שחולקו. מספרים אלו מתייחסים לשנה הראשונה בלבד של השינוי התזונתי שאותו אדם עשה, ואינם מתייחסים לבעלי החיים שיינצלו ככל שאותם אנשים יידבקו בשינוי התזונתי שעשו. מחקר אחר של הארגון מצא ש8% מהצמחונים והטבעונים ציינו שפלייר שקראו היה בין הגורמים המרכזיים לשינוי שערכו.

ממצאיו של מחקר אחר שנערך בשנת 2013 על ידי ארגון הAnimal Charity Evaluators הניב תוצאות מעודדות פחות: הארגון ערך סקר בקרב אנשים שקיבלו עלון הסברה של Vegan Outreach, ארגון המתמקד באופן בלעדי בחלוקת עלונים לצעירים באוניברסיטאות ומכללות. שלושה חודשים אחרי שקראו את העלון, נמצאה אצלם ירידה קלה בצריכת הבשר ה"אדום" בלבד, ללא שינוי משמעותי אחר בצריכת מזון מהחי. יש לציין שהיקף הנשאלים במחקר הזה נמוך משמעותית מהכמות במחקר של הHumane League, וגם הניסוח שלו פחות ברור. הארגון שערך את המחקר בעצמו טוען שמהסיבות הללו, יש לקחת את תוצאותיו בערבון מוגבל, ובימים אלה הם מקדמים עריכת מחקרים נוספים בנושא.

חשוב לסייג ולומר שבכל אופן, כל אמצעי הסברה שאדם נחשף אליו - יהיה זה סרטון בפייסבוק, ספר, פלאייר או שיחה עם מכר/ה בעבודה - אינו פועל לבדו אלא יוצר אפקט מצטבר שעשוי להשפיע על אותו אדם באופן מעמיק יחד עם המקורות האחרים, באופן שלעיתים רק אחרי זמן רב יבוא לידי ביטוי תזונתי. מחקרים מסוג זה מוגבלים לעיתים ביכולתם לנתח את המכלול שהשפיע על אדם ספציפי או את משך הזמן שלוקח לתהליך התודעתי שהוא עובר להפוך לשינוי תזונתי, וגם תלויים במידה רבה בזכרון של הנשאלים לאורך זמן.

עוד באקטיויגן:

בנוסף לתוצאות השונות שהתקבלו ממחקרים שונים, שכמובן תלויות במידה רבה גם בתוכן הפלייר שנבדק, ישנן גם ראיות אנקדוטיות רבות הקיימות לאפקטיביות של השיטה, כלומר לאנשים רבים המעידים ששינו את תזונתם בעקבות קריאה של עלון.

ויקטור סלודין, המתפקד כראש מערך ההסברה של Vegan Outreach מרחיב על הנושא בהרצאה הזו שנשא בכנס הבינלאומי לזכויות בעלי חיים בלוכסמבורג, וגם נותן טיפים לחלוקת עלונים יעילה:

על אף הקושי בהערכת האפקטיביות של חלוקת עלונים, היא מתורגלת על ידי ארגונים רבים בארץ ובעולם. ניתן למנות מספר סיבות לפופולריות של השיטה, ביניהן: היא מאפשרת גם לפעילים שנרתעים משיחות ארוכות להעביר לאנשים מידע שמדבר בעד עצמו בנוגע לתעשיות בעלי החיים וטבעונות, ובהיערכות מתאימה היא מאפשרת להגיע לקהל גדול יחסית.

בישראל, חלק גדול מפעילות ההסברה ברחוב כוללת גם שיחות ארוכות שמטרתן לספר מידע רלוונטי ולקדם את המוסבר/ת לטבעונות, ואילו בארצות הברית הרבה מהארגונים מתמקדים בחלוקת עלונים בלבד, אולי מתוך ניסיון להגיע לקהל גדול ככל הניתן בזמן מוגבל.

כיצד לחלק עלונים באופן האפקטיבי ביותר?

בזמן שאנו ממתינים לתוצאות מחקר מדויקות יותר, וכל עוד שאנו ממשיכים לחלק עלונים, כדאי שנלמד את האופן האפקטיבי ביותר לעשות זאת: מה אנחנו יכולים לעשות כדי שכמה שיותר אנשים ייקחו מאיתנו עלון ויקראו אותו?

לארגון Mercy For Animals ניסיון של שנים בחלוקת עלונים, והם יצרו סרטון נהדר בו הם מונים את כל העצות לחלוקת עלונים אפקטיביות יותר, כולל בין השאר משפטי פנייה מומלצים:

היכן הכי כדאי לחלק עלונים?

מכיוון שלא כל האנשים יהיו פתוחים לקבל מידע על תעשיות המזון מהחי ותזונה טבעונית במידה שווה, יש יתרון למיקוד חלק גדול מהפעילות במקומות בהם אנשים יהיו פתוחים יותר לשינויים בדרכי החשיבה (והאכילה). לרוב, אנשים צעירים פתוחים יותר למסר של חמלה כלפי בעלי חיים והם מוכנים להטיל ספק בנורמה החברתית של אכילתם. בנוסף, חשוב לציין כי לאנשים צעירים נותר זמן רב יותר להימנע מאכילת בעלי חיים לעומת אנשים מבוגרים יותר, ולכן ככל שנשכנע צעירים יותר לאמץ תזונה טבעונית, כך אנחנו עוזרים ליותר בעלי חיים.

לכן, מקומות שבהם כדאי לערוך חלק מרכזי מהפעילות שלנו הן אוניברסיטאות, מכללות, ומקומות בהם מסתובבים צעירים רבים, כגון הופעות מוזיקה ופסטיבלים. תלמידי תיכון יכולים לפעול ולחלק עלונים במסגרת בית-הספר שלהם, למשל כחלק משבוע זכויות בעלי חיים או באופן שוטף.

מה כדאי לחלק?

כדאי לחלק עלון המספק מידע על תעשיות המזון מהחי (המסביר למה לעבור לטבעונות) ולא פחות חשוב מכך, המספק מידע על תזונה טבעונית (כלומר, איך לעבור לטבעונות). בנוסף כדאי להחזיק עלון מפורט יותר כמו חוברת מתכונים או הפניה מודפסת להצטרפות לאתגר 22 או כל תכנית אחרת המספקת ליווי וסיוע במעבר לטבעונות.

מה לשדר?

כדאי להתאים את הלבוש שלכם לקהל היעד העיקרי במקום בו אתם מחלקים עלונים, ולרוב להימנע מלחלק עלונים בלבוש מרושל או פרובוקטיבי, עם כיתוב פרסומי או פוליטי העלול להרתיע אנשים מלגשת אליכם. סיכוי גבוה יותר שאנשים יהיו מוכנים לקחת עלון ממישהו מחייך וחברותי מאשר ממישהו שנראה כועס ועצבני.

עוד בנושא במאמר אנחנו המסר.

מוכנים לצאת לדרך? שתפו אותנו בחוויות שלכם מחלוקת עלונים!

עוד באקטיויגן:


bottom of page